Niedobór witaminy B12 – konsekwencje dla zdrowia

86
0
Share:

Witamina B12, in. cyjanokobalamina występuje w ludzkim organizmie, ale w jelicie grubym, w którym to odcinku witaminy nie podlegają wchłanianiu. Istotne jest więc, aby przyjmować witaminę B12 wraz z pożywieniem, aby uniknąć jej niedoborów. Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B12 wynosi 2,4 μg.

 

Jakie produkty zawierają ważną dla organizmu witaminę B12?

Witaminę tę znajdziemy praktycznie tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Produkty te to na przykład: jaja, mleko, jogurty, mięso wieprzowe, drobiowe, wędliny, podroby, owoce morza (ostrygi, homary). Osoby, będące na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej mogą jednak uniknąć niedoborów tej witaminy, gdyż dodawana jest ona do płatków zbożowych i produktów sojowych. Osoby te powinny dodatkowo przyjmować witaminę B12 jako suplement diety. Suplementować ją powinni również ludzie po pięćdziesiątym roku, gdyż w tym wieku organizm coraz słabiej ją absorbuje.

Czym grozi niedobór witaminy B12?

Warto zdawać sobie sprawę, że niedobór witaminy B12 grozić może poważnymi konsekwencjami. Tak zwana „czerwona witamina” uczestniczy w procesach produkcji ważnego aminokswasu – metioniny. Bez witaminy B12 produkcja ta może zostać zaburzona. Skutkuje to osłabieniem organizmu, chronicznym przemęczeniem i niedokrwistością. Może pojawić się problem z nadmiernym wypadaniem włosów, zmiany skórne w postaci wysypki lub trądziku, problemy metaboliczne i trawienne, a także zaburzenia snu. W jamie ustnej mogą powstawać afty i przebarwienia.

Nieprawdą jest, że niedobór witaminy B12 dotyczy tylko wegetarian. Bardzo wiele osób ma jej nieodpowiedni poziom we krwi, bo nasza dieta jest zbyt „higieniczna”, a potrzebujemy bakterii, zawartych w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Niedobór tej witaminy mają też często osoby, chorujące na niedoczynność tarczycy. Warto pamiętać, że przy tym schorzeniu zapotrzebowanie na witaminę B12 może być nieco wyższe niż u w pełni zdrowej osoby.

Nigdy nie wolno dopuszczać do trwałego i długotrwałego niedoboru witaminy B12, który to może mieć wpływ nawet na psychikę i prowadzić do zaburzeń poznawczych: zaburzeń behawioralnych, drażliwości czy apatii. Witaminy z grupy B, w tym witamina B12 mają bardzo znaczący wpływ na organizm człowieka.

Share: